+ Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Temat: Specyfikacje olejowe

  1. #1
    FAN INFINITI - KLUBOWICZ Avatar BAJZEL
    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Darłowo
    Postów
    1,555
    Jeździ
    INFINITI FX35, 2006, Sino-koperkowy-róż :) w środku wiewiór
    Podziękował
    28
    Otrzymał podziękowanie 60 raz/y

    Specyfikacje olejowe

    Deczko o lepkosci oleju ...
    Deczko o tym jak rozumiec szyfry z opakowania czyli co znaczy 5W30
    Wizualne przedstawienie rozszyfrowanych kodow (5W30) - metoda mlotka czyli dla kazdego nawet dla mnie
    i deczko o sugerowanych olejach do danych jednostek napedowych dczyli metoda mlotka cdn...

    Bardzo ważnym parametrem środków smarnych jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, opisywanymi przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. "5W-40".

    Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.

    Cyfry znajdujące się po "-", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.

    Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.

    Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.

    Cyfry znajdujące się po "-", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.



    Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.




    Olej silnikowy spełnia w samochodzie bardzo ważną rolę: smaruje i uszczelnia silnik, chroni przed korozją, utrzymuje w czystości jednostkę napędową samochodu oraz zmniejsza ilość drgań. Efekty jego działania bardzo wyraźnie widoczne są w codziennej pracy auta, dlatego tak ważne jest właściwe dopasowanie oleju do typu silnika. Aby ułatwić nam dokonanie właściwego wyboru, wszystkie najważniejsze parametry środka smarnego powinny znaleźć się na opakowaniu.


    Konkretne przykłady doboru
    Znając wymagane specyfikacje jakościowe oraz lepkość zalecanego oleju, wystarczy odnaleźć ich oznaczenia na opakowaniu oleju. Pomocne mogą być również zamieszczone tabele. Ze względu na popularność silników grupy Volkswagena w Polsce oraz częste pomyłki przy doborze, normy VW zostały wyszczególnione w oddzielnym zestawieniu.

    Ostatnio edytowane przez BAJZEL ; 2nd-October-2013 o 09:36

    -POZDRAWIAM -
    KAMIL

  2. Dzięki BAJZEL za powyższy Post:

    Tomek g35c (2nd-October-2013)

  3. #2
    FAN INFINITI - KLUBOWICZ Avatar Tomek g35c
    Dołączył
    Feb 2012
    Mieszka w
    Płock / Warszawa ;)
    Postów
    2,849
    Jeździ
    InfinitiG35Coupe'2004' , InfinitiFX35'2003'Sold, InfinitiFX37S'2009'
    Podziękował
    191
    Otrzymał podziękowanie 37 raz/y

    Temat wyczerpany... dzięki Kamil za wkład poświęcony w tematykę oleju...
    Moja zasada jest taka... jak bierze olej to lej 10W30...
    jak nie bierze to 5W50 lub 10W60 ( przy ciężkiej nodze)...
    ... z Infiniti od 2009 roku ... i tak zostanie ...

    ***2004 G35c: WhiteMatWrapped; GreenLedsInsite ;DBA+Hawk; 17"EOMBlackPainted;Bodykit-front bumper , Plenum Spacer, CAI - K&N; CatBack - Stillen Replica 2x2,5'' ; CatOut; OSIRIS Re-map***
    ***SOLD: 2003 FX35: DBA+RedStuff; 20"EOMGoldPainted***
    ***2009 FX37S Premium, WhiteLedsInsite: EOM *** t.b.c.

  4. #3
    FAN INFINITI - KLUBOWICZ Avatar BAJZEL
    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Darłowo
    Postów
    1,555
    Jeździ
    INFINITI FX35, 2006, Sino-koperkowy-róż :) w środku wiewiór
    Podziękował
    28
    Otrzymał podziękowanie 60 raz/y

    Ja cale zycie 5W30 ... ale powiem , szczerze , ze jak sie doczytuje tak sie zastanawiam ... he tzn waham sie czy aby nie wskoczyc w 5W40 ale z drugiej strony przeganiam samochod dosc ostro moze 2 razy w roku a przez 7 miesiecy w roku jezdzi kobieta... wiec zostaje przy 5W30 poniewaz oleju nie zjada a i po garach za czesto nie dostaje ... a z zimami w PL bywa roznie ... strzezonego strzeze no nie ...

    -POZDRAWIAM -
    KAMIL

  5. #4
    FAN INFINITI - Admin & Wujek Dobra Rada Avatar sirtrojan
    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Postów
    4,601
    Jeździ
    było: INFINITI FX35 '06
    Podziękował
    41
    Otrzymał podziękowanie 103 raz/y

    5w30 / 5w40 nie widziałem żadnej różnicy.
    pozdrawiam
    -Grzegorz-

    __________________________________________________ _____________________________
    SOLD : '06 Brillant Silver/Black | Tech | Sport | Touring | HF package |Sponsors: STILLEN: STB | COLD AIR INTAKE |Z-TUBE | MOTORDYNE: 5/16 ISO |PLENUM SPACER|GIANELLE: 20" Spidreos
    Teraz: Volvo V70 '02 D5 165 KM . Kolor jak zwykle srebrny



    Proszę kolegów z zadawanie pytań na forum publicznym a nie na PW.
    Problem, który znajdzie sie na forum szybciej doczeka się odpowiedzi i jednocześnie posłuży innym forumowiczom.


  6. #5
    Forumowy wyjadacz Avatar Coobcio
    Dołączył
    Nov 2013
    Mieszka w
    Warszawa
    Postów
    408
    Jeździ
    G35C, 2003, Szary w automaciku ale pod TURBO idealnie
    Podziękował
    7
    Otrzymał podziękowanie 23 raz/y

    Bo w Infiniti w przeciwieństwie do Nissanów nie montowano wskaźnika ciśnienia oleju - stąd nie widziałeś żadnej różnicy bo niby jak :P ??

  7. #6
    FAN INFINITI - Admin & Wujek Dobra Rada Avatar sirtrojan
    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Postów
    4,601
    Jeździ
    było: INFINITI FX35 '06
    Podziękował
    41
    Otrzymał podziękowanie 103 raz/y

    Coobcio - nie ubywało go wolnej w zależności od klasy
    pozdrawiam
    -Grzegorz-

    __________________________________________________ _____________________________
    SOLD : '06 Brillant Silver/Black | Tech | Sport | Touring | HF package |Sponsors: STILLEN: STB | COLD AIR INTAKE |Z-TUBE | MOTORDYNE: 5/16 ISO |PLENUM SPACER|GIANELLE: 20" Spidreos
    Teraz: Volvo V70 '02 D5 165 KM . Kolor jak zwykle srebrny



    Proszę kolegów z zadawanie pytań na forum publicznym a nie na PW.
    Problem, który znajdzie sie na forum szybciej doczeka się odpowiedzi i jednocześnie posłuży innym forumowiczom.


+ Odpowiedz na ten temat

Podobne wątki

  1. Specyfikacje olejowe
    By BAJZEL in forum Generalne Informacje i Pytania
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 2nd-October-2013, 10:43

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów